Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Aktualności

Artykuł Analiza trendów w planowaniu badań i komercjalizacji ich wyników

Analiza trendów w planowaniu badań i komercjalizacji ich wyników

Amerykanie często mówią „trend is your friend” – zawsze warto posiadać wiedzę o aktualnych trendach w gospodarce i je wykorzystywać. Co ciekawe dotyczy to coraz częściej planowania prac badawczych i rozwojowych zarówno w jednostkach badawczych jak i w działach zajmujących się tymi pracami w przedsiębiorstwach. Współpraca nauka i biznes nabiera tempa na wielu polach i coraz częściej naukowcy biorą pod uwagę trendy i tendencje wskazywane przez przedsiębiorców. Oczywiście obie strony inaczej postrzegają wzajemne korzyści z takiej współpracy i nieco inaczej przygotowują się do prowadzenia badań w oparciu o trendy rynkowe czy społeczne.

Istotnym elementem w tym łańcuchu zdarzeń jest czas. Niezależnie od złożoności zagadnienia, same badania naukowe trwają długo. Czas od początkowych planów i etapu tworzenia projektu, budowania zespołu, konstruowania budżetu i wszelkich prac administracyjnych, do uzyskania wstępnie przygotowanego wynalazku, mogą zajmować całe lata. Często niektóre doświadczenia trzeba wielokrotnie powtarzać, analizy poprawiać z odnalezionych błędów, korygować kalendarz i budżet. Potem, gdy przychodzi moment znalezienia inwestora, przygotowania dalszych planów rozwoju produktu, realizacji wymagań legislacyjnych, okazuje się, że niezbędne są kolejne działania naukowe zarówno praktyczne jak i dotyczące uzupełniania dokumentacji. A w biznesie czas mierzy się na pieniądze.

Ważne jest to nie tylko dlatego, że kosztuje ludzka praca, czas poświęcony oraz prowadzone badania i analizy. Jest to istotne również z punktu widzenia rynkowego. O ile projekt w momencie pierwotnego tworzenia mógł być bardzo interesujący, z czasem może okazać się, że rynek zmienił kierunek zainteresowania i z chwilą wejścia w proces komercjalizacji, wynalazek nie jest już tak nowatorski jakim był w chwili startu. Dlatego istotne są analizy długofalowych trendów i oczekiwań rynku, działań konkurencji i kierunków rozwoju branży w jakiej funkcjonujemy.

Aby uniknąć nietrafionych w czasie produktów, w chwili przystępowania do projektu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:

- Czy potrafimy określić co się dzieje na rynku?

- W jakim kierunku podąża rynek? Rośnie? Maleje?

- Czy to co się dzieje teraz na rynku będzie aktualne w chwili gdy nasz produkt będzie gotowy?

Modelowym przykładem tego jak ważne jest, na wczesnym etapie działań, przygotowanie specjalistycznej analizy na temat kierunku rozwoju rynku, może być rynek suplementów diety. Z punktu widzenia biernego obserwatora jest to rynek niezwykle chłonny, na którym sprzeda się wszystko, co tylko pojawi się na półce. Może o tym świadczyć ilość reklam jaka pojawia się w mediach: w 2015 roku 1/4 reklam w TV dotyczyła leków i suplementów diety (źródło: raport NIK o suplementach diety; luty 2017 r.). Ponadto zapełnione półki apteczne oraz mnóstwo różnego rodzaju preparatów do kupienia za pośrednictwem Internetu. Mogłoby się wydawać, że na tak różnorodnym i chętnym na nowości rynku każdy nowy produkt znajdzie swoje miejsce. A więc stworzenie kolejnego, nowoczesnego, a zwłaszcza wyprodukowanego na recepturze wymyślonej przez szanowany ośrodek naukowy, będzie witane prostym przełożeniem na zyski a inwestorzy i ostateczni odbiorcy oczekują takich produktów z otwartymi portfelami. Niestety – nic bardziej mylnego.

Rynek suplementów diety rośnie w Polsce o około 8% rocznie i jest zjawiskiem jakie trudno chyba znaleźć w innych branżach. Notyfikacja nowego produktu o tym statusie nie jest trudna. Dlatego w latach 2013-2015 rocznie zgłaszano około 3-4 tysiące produktów a wartość rynkowa suplementów diety sięgnęła 3,5 mld złotych w 2015 roku. Natomiast w 2016 roku na rynku pojawiło się już 7,4 tysiąca nowych preparatów, a prognozowana wartości rynku suplementów szacowana jest na ok. 3,73 mld złotych (raport NIK; luty 2017r.). Proste przeliczenie wskazuje, że w ubiegłym roku, w naszym kraju, miesięcznie, pojawiało się ponad 600 nowych produktów! A notyfikacja w GIS i pojawienie się na rynku to dopiero początek problemu. Aby zaistnieć, trzeba nie tylko mieć dobry produkt ale i inwestora, który będzie miał odpowiedni budżet na reklamę i działania marketingowe, pozwalające na znalezienie się na półce aptecznej.

Co zatem zrobić aby nie popełnić błędu? Mogłoby się wydawać, że prognozowanie zachowań rynkowych to czyste „wróżbiarstwo”, ale analiza przeprowadzona przez specjalistę z doświadczeniem w danej dziedzinie, oparta o jego wiedzę o historii rynku i znajomości specyficznych mechanizmów rządzących życiem produktów, będzie bardziej zbliżona do realiów niż wyjęta z „czarodziejskiej kuli”. Pozwoli uniknąć trudnego do przewidzenia ryzyka wzrostu kosztów niezbędnych do wprowadzenia na rynek i utrzymania sprzedaży produktu na poziomie pozwalającym na osiągnięcie zysków.

Co zatem w sytuacji, gdy analiza wykazuje, że projektowany produkt, mimo jego nowoczesnej receptury czy zastosowanej technologii, charakteryzuje się zbyt dużym ryzykiem, głównie ze względu na konieczność poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów? Dobrze przygotowany raport powinien również zawierać wskazówki, co do innych możliwości wykorzystania nowej idei. A możliwości jest wiele. Dla nowoczesnej, dobrze rokującej w badaniach technologii, o ciekawym profilu terapeutycznym (tu znowu niezbędna będzie wiedza o rynku i trendach w poszczególnych terapiach) otwarta jest droga rejestracji jako produkt leczniczy. Jeśli zaś nie ma tak mocnej podbudowy naukowej i klinicznej, może warto pomyśleć nad wykorzystaniem innej drogi: produktu spożywczego specjalnego przeznaczenia. Dla każdej z tych propozycji przypisana jest inna strategia sprzedaży, różny czas niezbędny na przygotowanie dokumentacji i badań, inne nakłady finansowe i prawdopodobnie inne zyski. Być może jednak, na końcu tej drogi okaże się to lepszym rozwiązaniem niż utknięcie z gotową technologią dla produktu notyfikowanego jako suplement diety, którego nikt nie chce kupić.   

Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny i niewiążący - nie stanowi ono porady, opinii ani wyjaśnienia z zakresu doradztwa prawnego czy biznesowego. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji lub działań, konieczna jest każdorazowa indywidualna analiza stanu faktycznego i niezbędna analiza wszystkich uwarunkowań. Autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności za działania podmiotów podjęte na podstawie niniejszego opracowania.

Maria Ostrowska – strateg i ekspert w zakresie oceny potencjału nowych technologii, szczególnie w branży farmaceutycznej i FMCG, stały konsultant CoWinners Sp. z o.o. Specjalizuje się we wprowadzaniu na rynek nowych wyrobów medycznych, kosmetyków, suplementów diety, żywności funkcjonalnej i dodatków do żywności oraz środków ochrony roślin. Posiada duże doświadczenie  w przygotowywaniu skutecznych strategii marketingowych i sprzedażowych.  

Zbigniew Krzewiński – doktor nauk ekonomicznych, główny konsultant firmy CoWinners Sp. z o.o., ekspert Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, doradca w szeregu projektach z zakresu komercjalizacji i wdrożeń nowych technologii, specjalista w zakresie projektowania regulacji i rozwiązań związanych z zarządzaniem własnością intelektualną na uczelniach.

CoWinners Sp. z o.o. specjalistyczna firma doradcza zajmująca się konsultingiem komercjalizacji wyników badań oraz procedur i procesów z tym związanych.

Przeczytaj również

Tagi:

Treść jest dostępna dla zalogowanych użytkowników.
 
 
 
Nie posiadasz jeszcze konta?
Kliknij tu, aby się zarejestrować
 
Nie pamiętasz hasła?
Kliknij, aby ustanowić nowe hasło

Ważne wydarzenia i terminy

 

Aktualności

Zmiany mogące mieć wpływ na praktykę komercjalizacji B+R w 2018 roku

Warte odnotowania zmiany mogące mieć wpływ na praktykę komercjalizacji przyniesie ustawa o jawności, której projekt podlega w tej...

więcej
Zarządzanie bazą technologii przygotowanych do komercjalizacji w jednostkach naukowych

Państwowe jednostki badawcze coraz częściej prezentują wyniki swoich prac w formie zwartego katalogu technologii, często...

więcej

Publikacje dla praktyków

thumbImage
Polityka rachunkowości w ramach komercjalizacji B+R
Egzemplarz bezpłatny