Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Dobre praktyki

Patent a prawo ochronne na wzór użytkowy w praktyce Patent a prawo ochronne na wzór użytkowy w praktyce

Patent a prawo ochronne na wzór użytkowy w praktyce

W praktyce komercjalizacji wyników badań wzór użytkowy bywa określany jako „młodszy brat patentu” – głównie ze względu na możliwość wyboru tej formy ochrony w sytuacji, kiedy nie będzie możliwości uzyskania patentu na wynalazek.

Patent a prawo ochronne na wzór użytkowy w praktyce

Rola znaku towarowego w komercjalizacji Rola znaku towarowego w komercjalizacji

Rola znaku towarowego w komercjalizacji

Praktyka pokazuje jednak, że tego typu forma ochrony często jest wykorzystywana przez państwowe jednostki badawcze. Powody związane ze zgłoszeniem znaku towarowego są różne, ale najczęściej mamy do czynienia ze znakami towarowymi  w środowisku naukowym w sytuacji, kiedy oznaczenie jest oryginalne i wykonano lub planuje się wykonanie szeroko zakrojonych działań upowszechniających.

Rola znaku towarowego w komercjalizacji

Strategia marketingowa jednostki badawczej Strategia marketingowa jednostki badawczej

Strategia marketingowa jednostki badawczej

Skuteczna działalność rynkowa wymaga od jednostek badawczych zastosowania strategicznego podejścia do zadań związanych z marketingiem usług własnych. Istota zmiany leży także w tym by w działaniach skierowanych na rynek jednostki badawcze nie ograniczały się jedynie do działań z zakresu PR.

Strategia marketingowa jednostki badawczej

Wycena technologii B+R i jej funkcje praktyczne Wycena technologii B+R i jej funkcje praktyczne

Wycena technologii B+R i jej funkcje praktyczne

Ustawa z 4 listopada 2016 roku o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej (Dz.U. 2016 poz. 1933) oraz ustawa z 25 września 2015 roku o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz. U. z 2015 r. poz. 1767, z 2016 r. poz. 1311) wprowadziły kilka istotnych zmian dotyczących rozporządzania aktywami trwałymi (w tym nabytymi poprzez wytworzenie wartości niematerialnych i prawnych).

Wycena technologii B+R i jej funkcje praktyczne

Pojęcie komercjalizacji Pojęcie komercjalizacji

Pojęcie komercjalizacji

Termin „komercjalizacja” nie posiada definicji legalnej, zdefiniowaniem tego pojęcia zajęła się jednak doktryna. I tak w piśmiennictwie wskazuje się, że komercjalizacja to „spowodowanie, że coś, co ma potencjalną wartość i zdolność do przynoszenia zysku, zostanie sprzedane, wyprodukowane, udostępnione lub użytkowane w celu osiągnięcia zysku lub wykreowania kapitału” (Komercjalizacja wyników badań naukowych – krok po kroku, red. D. Markiewicz, Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska, Kraków 2009, s. 39).

Pojęcie komercjalizacji

Zbigniew Krzewiński
Zbigniew Krzewiński
Doktor nauk ekonomicznych
Najlepsi fachowcy
Skuteczna pomoc
Odpowiedź eksperta na piśmie

Ważne wydarzenia i terminy

 

Publikacje dla praktyków

thumbImage
Polityka rachunkowości w ramach komercjalizacji B+R
Egzemplarz bezpłatny

Aktualności

Nowe zasady działania na rynku farmaceutycznym i ich wpływ na strategie sprzedaży nowych produktów

Nowe Prawo farmaceutyczne  wprowadza istotne zmiany, które mogą mieć wpływ na strategie sprzedaży, zwłaszcza nowych produktów.

więcej
Narodowy Instytut Technologiczny – nowe perspektywy dla komercjalizacji

Projekt ustawy o Narodowym Instytucie Technologicznym (dalej NIT), który ma zastąpić znaczną część instytutów badawczych, jest w...

więcej
Wzór przemysłowy jako sposób na zabezpieczenie praw do wyników badań

Odmiennie niż wynalazki, które obejmują rozwiązania techniczne, wzór przemysłowy dotyczy wrażeń estetycznych jakie wywiera nowe...

więcej