Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Komercjalizacja bezpośrednia

Transfer własności intelektualnej do spółki odbywa się  najczęsciej poprzez sprzedaż własności intelektualnej. Udzielanie licencji na korzystanie z wyników (rezultatów) badań wiąże się z szeregiem aspektów ksiegowych i podatkowych. W przypadku transakcji związanych z komercjalizacją wyników badań naukowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi (nowy art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na to kiedy zostanie wystawiona faktura.

Sprzedaż i licencja praw naukowych związana jest z nowym rozwiązaniem prawnym polegającym na zawarciu umowy o przeniesienie praw do wyników badań naukowych lub prac rozwojowych oraz know-how związanego z tymi wynikami pomiędzy naukowcem a uczelnią.

Na podstawie Umowy Uczelnia przenosi na Pracownika naukowego wszelkie prawa przysługujące Uczelni w stosunku do Wyników Badań naukowych oraz Know-how związanego z tymi Wynikami/do Wyników Prac rozwojowych oraz Know-how związanego z tymi Wynikami, zgodnie z postanowieniami art. 86d-h Prawa o szkolnictwie wyższym.

Przedmiotem umowy mogą być zarówno wyniki badań naukowych jak i wyniki prac rozwojowych (oraz związany z tymi wynikami know-how). Umowę należy zawrzeć w odniesieniu do tych kategorii, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Ekspert NCBR
Ekspert NCBR
Regulamin komercjalizacji B+R
Najlepsi fachowcy
Skuteczna pomoc
Odpowiedź eksperta na piśmie

Ważne wydarzenia i terminy

 

Publikacje dla praktyków

thumbImage
Fundusze Venture Capital - Bridge Alfa -zagadnienia prawne i merytoryczne
Egzemplarz bezpłatny

Aktualności

Algorytmy (tele)medyczne – stan obecny i perspektywy

Technologicznym przykładem na efektywne zastosowanie algorytmów medycznych (opartych na urządzeniach medycznych) może być...

więcej
Zmiany w regulacjach dotyczących wyrobów medycznych w Unii Europejskiej i ich wpływ na komercjalizację wyników badań

Wyroby medyczne i leki są bardzo często rozważaną ścieżką komercjalizacji wyników badań nie tylko w uczelniach  medycznych, ale...

więcej
Nowe zasady działania na rynku farmaceutycznym i ich wpływ na strategie sprzedaży nowych produktów

Nowe Prawo farmaceutyczne  wprowadza istotne zmiany, które mogą mieć wpływ na strategie sprzedaży, zwłaszcza nowych produktów.

więcej