Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Dobre praktyki

Pojęcie komercjalizacji Pojęcie komercjalizacji

Pojęcie komercjalizacji

Termin „komercjalizacja” nie posiada definicji legalnej, zdefiniowaniem tego pojęcia zajęła się jednak doktryna. I tak w piśmiennictwie wskazuje się, że komercjalizacja to „spowodowanie, że coś, co ma potencjalną wartość i zdolność do przynoszenia zysku, zostanie sprzedane, wyprodukowane, udostępnione lub użytkowane w celu osiągnięcia zysku lub wykreowania kapitału” (Komercjalizacja wyników badań naukowych – krok po kroku, red. D. Markiewicz, Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska, Kraków 2009, s. 39).

Pojęcie komercjalizacji

Klaster BTM Klaster BTM

Klaster BTM

W przypadku uczelni publicznych proces komercjalizacji powinien być prowadzony przy pomocy Centrum Transferu Technologii lub tzw. spółki celowej.

Klaster BTM

System jednolitego patentu europejskiego. Zarys planowanego systemu System jednolitego patentu europejskiego. Zarys planowanego systemu

System jednolitego patentu europejskiego. Zarys planowanego systemu

System jednolitego patentu europejskiego zakłada wprowadzenie możliwości uzyskania jednolitej ochrony patentowej na terenie państw członkowskich UE, które uczestniczą w procedurze tzw. wzmocnionej współpracy. Rozszerzona ochrona ma zostać zapewniona za pomocą patentu europejskiego o jednolitym skutku (JPE).

System jednolitego patentu europejskiego. Zarys planowanego systemu

Wartości niematerialne i prawne w ujęciu ustawy o rachunkowości Wartości niematerialne i prawne w ujęciu ustawy o rachunkowości

Wartości niematerialne i prawne w ujęciu ustawy o rachunkowości

Z księgowego punktu widzenia wyniki prac B+R po spełnieniu pewnych kryteriów  mogą stanowić składnik wartości niematerialnych i prawnych. Wartości niematerialne i prawne są prezentowane w bilansie jako składniki aktywów trwałych, dlatego istotne jest zdefiniowanie pojęcia aktywa.

Wartości niematerialne i prawne w ujęciu ustawy o rachunkowości

Rola CTT w procesie komercjalizacji Rola CTT w procesie komercjalizacji

Rola CTT w procesie komercjalizacji

Największa część „proaktywnej pracy” w procesie komercjalizacji powinna spoczywać w kompetencji CTT jako podmiotu, który realizuje strategię komercjalizacji własności intelektualnej danej jednostki m.in. poprzez organizację systematycznych spotkań z twórcami na wydziałach, na których zgodnie z opracowaną strategią oczekuje się wypracowania wyników badawczych.

Rola CTT w procesie komercjalizacji

Warranty subskrypcyjne skutecznym instrumentem w komercjalizacji B + R Warranty subskrypcyjne skutecznym instrumentem w komercjalizacji B + R

Warranty subskrypcyjne skutecznym instrumentem w komercjalizacji B + R

Warranty mogą być wykorzystywane jako instrument służący wynagradzaniu uczelni publicznej w związku z komercjalizacją wyników prac B + R dokonywaną przez pracownika naukowego, jeżeli uczelnia sama zaniecha lub zrezygnuje z komercjalizacji danego rozwiązania (art. 86f ust. 2 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym) lub gdy podejmuje komercjalizację samodzielnie i warranty zabezpieczają uczelni dodatkowe, oprócz wpływów z licencji, źródło dochodu na wypadek sprzedaży akcji spółki spin-off.

Warranty subskrypcyjne skutecznym instrumentem w komercjalizacji B + R

Masz pytanie w sprawie zarządzania infrastrukturą badawczą? Zapytaj eksperta

Ekspert NCBR
Ekspert NCBR
Regulamin komercjalizacji B+R
Najlepsi fachowcy
Skuteczna pomoc
Odpowiedź eksperta na piśmie

Ważne wydarzenia i terminy

 

Publikacje dla praktyków

thumbImage
Fundusze Venture Capital - Bridge Alfa -zagadnienia prawne i merytoryczne
Egzemplarz bezpłatny

Aktualności

Propozycje zwiększenia roli spółek celowych

Nowe propozycje ustwodawcy zmierzają do poszerzenia zakresu zadań spółek celowych oraz do zwiększenia znaczenia tego typu...

więcej
Uzasadnienie outsourcingu i jakość usług związanych z komercjalizacją

Projekty badawcze zawierające elementy prac rozwojowych (lub nawet wdrożeniowych) bardzo często wymagają ciągłego odnoszenia...

więcej
Budowanie efektywnych strategii wdrożeniowych

Punktem wyjścia w przygotowywaniu strategii wdrożeniowej jest zebranie wszystkich możliwych dylematów (najlepiej w formie...

więcej